Thursday, January 1, 2015

Tips dari si gorgone~~


Sepanjang BERDIET.. banyak soalan yg aku perlu jawab.. 
so... ini TIPS dari aku yg x berapa nak kurus ni..

STEP 1 --- > ILMU
untuk meMULAkan diet.. bagi aku,, kita perlu ada ILMU ttg diet.
mana nak carik tu semua??
en.GOOGLE.. CLUB DIET yg bersepah di FB.. KEMPEN sana sini.. susah2 sangat join je pesakit2 diabetis.. diorang ada reunion tiap bulan.. sesi jumpa DIETITIAN.. sama je penerangan menunya..

STEP 2 ---> KOMUNITI POSITIVE ..
sesuatu apa yg kita lakukan.. harus ada team work.. berat sama dipikul ringan sama dijinjing.. sifat manusia yg perlukan sokongan dan perhatian.. kihkihkih
mana nak carik geng??
Ok.. bagi aku.. aku join FB group diet.. WHATS APPS group diet.. FIT1Baling.. AEROBIC team.. geng GYM.. apek jogging pepagi pon aku buat geng.. yg penting.. kita harus MULAkan sesuatu yg kita MAHUkan

STEP 3 ---> IDOLA
dah taw jenis2 dan peraturan diet.. bg aku.. kita perlu ada IDOLA.
mana aq dapat??
ok.. biasanya aq stalk je FB diorang.. ( kasik add dulu la )
kenapa mesti stalk??
Persekitaran aku yg agak kurang sihat dek cara pemakanan yg mengemokan membuatkan manusia2 sekeliling aku sememangnya hantu makan.. kalo da hantu makan.. acaner nak kurus~~
So aku akan stalk idola2 ( idola2 = maksudnya ramai iyeee ) yang semestinya mereka ini akan update xtvt sihat mereka..
Jadinya.. pemikiran akan sentiasa dlm keadaan segar dan bersemangat dek aura idola itu.. IDOLA sememangnya punyai AURA yg super duper hebat!!!

STEP 4 ---> USAHA dan ISTIQOMAH
Lakukan secara berterusan .. diet jgn on off..
Jgn sikit2 nak timbang kg.. sesikit nak ukur inci..
Mengemok bertahun.. mana nak dapat kurus dlm seminggu.. USAHA mau ada..

STEP 5 ---> DOA
Part ni paling penting.. doa.. doa.. doa.. dan usaha..
Kurus ke gemok ke.. semua tu rezeki ALLAH..
Allah yg tentukan .. kalau Allah da bagi kita gemok.. kita x nak gemok.. kita DOA pada Allah.. InsyaAllah.. Allah mendengar segala DOA kita.. mana taw lepas ni neelofa pon kalah =p

STEP LAST ---> YAKIN
Yakin dengan apa yang kita lakukan.. never give up!!
memandangkan aku masih GEMOK ..
melangkah tahun ke-3 diet.. aku akan berusaha sekuatsemampuku..
jadiknya.. selagi belom kempis ini perut.. perihal diet tidak akan dipompangpompang cakap besar~~ sekian... ‪#‎happynewyear2015‬ ‪#‎mogahiduplebihdiberkatiAllah‬

No comments:

Post a Comment